Image and video hosting by TinyPic
Kamu tidak perlu mengenali kami kerana kami di kalangan kamu semua yang saling memperingatkan kepada Allah dan Rasul.

Sunday 22 May 2016

BE LIKE SAHABAT | Episod 2: Ka'ab Malik


22 Mei 2016: Usrah, Naqib dan Aku.

Setiap hari Ahad malam, aku ada usrah. Macam-macam tempat kitorang dah pergi, buat usrah, tapi kebanyakannya, buat kat rumah Naqib saja.

Sebelum ini, Naqib aku bentangkan bahan, kitorang dengar saja. Tapi, hari ini lain. Tiba-tiba, tak tahu mana datang mood dia suka tanya-tanya soalan. Setiap sorang kena.

Sampai turn aku, Naqib tanya,
“Anta tahu tak siapa Ka’ab bin Malik?

Aku yang 1% ilmu sirah, terpinga-pinga tak tau nak jawab apa. Tapi, aku masih berani cuba. Aku jawab,
“TAHU!! Ka’ab bin Malik lah yang bina Kaabah”

“Aik. Salah itu”, kata Naqib.

Rupa-rupanya, Ka’ab bin Malik itu SAHABAT Rasulullah.

Ka’ab ini seorang businessman yang hebat. Bak kata orang nogori, "kayo baq hang". Hehhe.

Suatu hari, business dia untung banyak. Sangat banyak berbanding hari-hari sebelum ini. Tambahan, hari itu pulak, hari berangkatnya Rasulullah dan sahabat lain ke Perang Tabuk.

Waktu Ka’ab tengah sibuk uruskan business beliau, dia nampak Rasulullah dan ramai sahabat on the way ke perang. Tapi, Ka’ab still busy dan katanya,
“Tak apalah depa gerak dulu. Nanti aku kejar lah”

Lama-kelamaan, Ka’ab tak pun kejar angkatan tentera Tabuk tadi. Dia stay kat Madinah. Tak join perang.

Sedang Nabi dan para sahabat on the way ke perang, depa rehat sekejap di suatu tempat. Kemudian, Rasulullah tanya, “Mana Ka’ab bin Malik?”

Terbuktilah di sini, Ka’ab bin Malik ini bukan saja seorang businessman, malah seorang sahabat Nabi yang paling Nabi kenal. Hebatnya beliau.

Selalunya, setiap kali angkatan tentera perang dan Rasulullah balik ke Madinah, sahabat-sahabat yang tak join akan jumpa nabi, cakap sebab apa depa tak join.

Habis saja perang Tabuk, ramai lah sahabat yang tak join perang, jumpa nabi. Antara mereka ada lah orang-orang munafik. Depa jumpa nabi, bagi alasan tum tam tum tam, letup-letup. Tapi, Ka’ab dan 2 orang sahabat lagi, tahu kesilapan depa dan tak bagi alasan kat nabi, lalu nabi pun menghukum depa.

Nabi menyuruh semua sahabat supaya *memulaukan Ka’ab dan 2 orang sahabat sebagai hukuman. Lama sangat depa kena pulau. Lebih sebulan.

Dalam masa dipulau itu pulak, datang sepucuk surat daripada seorang raja yang bukan beragama Islam. Dalam surat itu, raja itu kata yang dia tahu Ka’ab sedang dipulau. Oleh sebab itu, raja ini nak ajak Ka’ab untuk join dia dan dia offer kesenangan dan sebagainya untuk Ka’ab.  

Tapi, Ka’ab kata,
“Ini lagi satu ujian Allah!”, beliau pun terus bakar saja surat itu. Puffffff.. (*sound effect*)

Selama 40 hari Ka’ab dan 2 orang sahabat lagi itu, dipulau oleh nabi dan para sahabat lain. Ka’ab pi masjid, tak ada sorang pun tegur beliau. Ka’ab bagi salam, ada yang tak mahu balas. Tiba-tiba datang satu lagi pesanan daripada Rasulullah. Nabi suruh Ka'ab dan 2 orang sahabat itu untuk jauhkan diri depa daripada isteri.

Ka’ab turut perintah. Beliau suruh isterinya balik ke kampung.

10 hari berlalu, cukup 50 hari 50 malam Ka’ab dihukum. Tiba-tiba, pada suatu Subuh, sedang Ka’ab selesai solat, berzikir, minta ampun ngan Allah supaya dilepaskan daripada hukuman, dia terdengar,

“Wahai Ka’ab, bergembiralah! Wahai Ka’ab, bergembiralah!” suara sahabat menjerit gembira dari luar rumah Ka’ab.
Ka’ab bersyukur gilos. Rupa-rupanya, Allah dah maafkan beliau dan 2 sahabat itu.

وَعَلَى الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُوا حَتَّىٰ إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَنْ لَا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ ثُمَّ 

تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat) mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu luas dan jiwa merekapun telah sempit (pula terasa) oleh mereka, serta mereka telah mengetahui bahwa tidak ada tempat lari dari (siksa) Allah, melainkan kepada-Nya saja. Kemudian Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya. Sesungguhnya Allah-lah Yang maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.”
(Surah atTaubah : 118)

-TAMAT-

Ada 3 pengajaran yang kita dapat ambil:

#1
Jangan dok asyik leka dengan dunia. Sebab apa?

Sebab kalau hang leka dengan dunia, AKHIRAT akan hang lupa. Camne nak masuk syurga kalau akhirat dilupa. BAHAYA!!!

#2
Berkatalah benar walaupun pahit.

Waktu nabi dan sahabat lain balik dari Perang Tabuk, Ka’ab jumpa nabi. Beliau tak bagi alasan. Beliau jujur, kata dia leka dengan dunia sampaikan dihukum selama hampir 2 bulan. Sakit bruh!

Jangan jadi macam orang-orang MUNAFIK. Bagi alasan lotup-lotup macam pop pop.

#3
Taat perintah Allah dan nabi.

Tengok macam mana hebatnya ketaatan Ka’ab. Nabi suruh jauhkan diri daripada isterinya, beliau terus buat. Tak bantah. Kalau kita.. Allah baru suruh jaga solat 5 waktu SAHAJA, dah ada yang sengaja tinggalkan. Bukan sebab lupa pun. SENGAJA.

Jadi, pesanan guwe. Jagalah solat, bruh sis. Benda basic kott.


Akhir kalam,
Wallahualam.

No comments:

Post a Comment